Blog, آموزشی

همه چیز درباره مخزن آب؛ راهنمای خرید

همه چیز درباره مخزن آب؛ راهنمای خرید

بدون داشتن اطلاعات اولیه و نیازسنجی برحسب کاربرد مدنظرمان، خرید مخزن آب تنها موجب پرداخت هزینه بیشتر و یا انتخاب نادرست می‌شود. برای اینکه چنین مشکلی برایتان پیش نیاید؛ ما برای شما، راهنمای خرید مخزن آب را آماده کرده‌ایم؛ که با در نظر گرفتن نکات زیر می‌توانید بهترین انتخاب را برای خرید مخزن آب داشته باشید.

مخزن آب

مخزن‌های ذخیره آب، دیگر مانند گذشته بزرگ و گرد و زشت نیستند. امروزه مخزن‌های آب در هر شکل و اندازه‌ای تولید می‌شوند و برای نصب در هر فضای کوچک و خاصی بهینه‌شده‌اند. انواع مخزن آب در شکل و اندازه‌های متفاوت در سراسر کشور استفاده می‌شود؛ عمدتا دو استفاده عمده دارد که عبارت‌اند از: یا به‌عنوان منبع آب اضافی در شرایط اضطراری از آن‌ها استفاده‌شده و یا برای کشاورزی و دامداری و یا حتی در صنعت.

مخزن آب

هنگام خرید مخزن آب باید چند سوال مهم از خود بپرسید. سوالاتی که به شما کمک می‌کند تا بهترین مخزن را انتخاب کنید. استفاده از راهنمای خرید مخزن آب که در ادامه‌ی مطلب آن را ذکر کردیم، می‌تواند به شما کمک بزرگی نماید؛ بنابراین ارزش آن را دارد که برای آن وقت بگذارید و با استفاده از راهنمای خرید مخزن آب، بهترین انتخاب و سرمایه‌گذاری را انجام دهید.

بخوانید از ۶ علت کم بودن فشار آب ساختمان+ راه‌ حل

نکات مهم در خرید مخزن آب چیست؟

1) میزان آب مصرفی

2) جنس مخزن

3) محل نصب مخزن

  • لوله‌کشی و فشار آب
  • فضای بیرون یا فضای داخل ساختمان
  • محدودیت‌های محل نصب
  • ملاحظات بصری

4) ویژگی‌های مهم مخزن

  • کیفیت مواد سازنده
  • بهداشتی بودن
  • ضد جلبک
  • آنتی یو وی
  • آنتی باکتریال
  • ساخت یکپارچه، بدون درز و نشتی
  • گواهی‌نامه‌ها
  • تنوع
  • گارانتی

5) هزینه

  • قیمت مخزن آب
  • هزینه‌های اضافی

6) فروشنده معتبر

نکات انتخاب مخزن آب؛ میزان آب مصرفی

به‌عنوان اولین نکته در نکات انتخاب مخزن آب، این سوال را مطرح می‌کنیم: مخزن چه اندازه‌ای بخریم؟

در پاسخ به این سوال باید گفت، ظرفیت مخزن به میزان مصرف شما در خانه، محل کسب‌وکار و یا باغتان بستگی دارد. به‌عنوان ساده‌ترین راه می‌توانید با محاسبه میزان آب مصرفی با استفاده از قبض‌های آب، متوجه شوید به چه میزان آب مصرف می‌کنید. اگر آب مصرفی خود را محاسبه نمایید، این امر به شما کمک می‌کند تا با انتخاب مخزن مناسب، با کمبود آب مواجه نشوید.

در حقیقت این نگرانی برای تهیه مخزن ذخیره آب با حجم مناسب، در شرایط کمبود آب و مخصوصا در ماه‌های گرم سال در شهر‌های گرمسیری کشور به اوج خود می‌رسد.

نکات انتخاب مخزن آب؛ میزان آب مصرفی

نکات خرید مخزن آب؛ جنس مخزن آب

پس‌ازآنکه حجم موردنیاز مخزن انتخاب شد، نوبت به انتخاب جنس مناسب برای مخزن آب می‌رسد. به‌طورکلی پرمصرف‌ترین مخازن آب، مخزن آب فلزی (فولادی، گالوانیزه، استیل) و پس‌ازآن‌ مخزن آب پلاستیکی (پلی‌اتیلن) هستند. نکته مهمی که در این قسمت از نکات انتخاب مخزن آب باید به آن اشاره کرد این است که؛ چهار گزینه کیفیت، کاربرد، ظرفیت و قیمت، نقش اصلی در انتخاب جنس مخزن آب دارند. به‌طورکلی می‌توان گفت، مخازن پلی‌اتیلن برای ذخیره آب بهداشتی به مدت طولانی، بهترین انتخاب هستند؛ زیرا مواد به کار رفته در مخازن پلی‌اتیلن تایید شده، با کیفیت غذایی FDA / NSF ساخته‌ می‌شوند. همچنین مخزن آب پلی‌اتیلن به دلیل ارزان بودن، تنوع ابعاد، ضدزنگ بودن و دوام بالا محبوبیت زیادی دارد.

مخازن آب فلزی باوجود طول عمر بیشتر نسبت به مخازن آبی پلی‌اتیلن، به مرور زنگ می‌زنند یا دچار خوردگی می‌شوند. اما یکی از مزیت‌های اصلی مخزن آب فلزی این است که می‌توان آن را در ابعاد بزرگ تولید و در محل مونتاژ و استفاده قرار داد.

نکات خرید مخزن آب؛ جنس مخزن آب

نکات خرید مخزن آب؛ محل نصب

در این مرحله شما حجم آب مصرفی‌تان را محاسبه کرده و می‌دانید مخزن با چه جنس و چه اندازه‌ای می‌خواهید تهیه کنید، مرحله بعدی در نکات خرید مخزن آب؛ انتخاب محل نصب مخزن است. شما فقط باید مکان خوبی برای مخزن خود انتخاب کنید. این مسئله قبل از خرید منبع آب بسیار مهم است؛ زیرا به‌احتمال‌زیاد محل نصب مخزن بر روی تعداد یا اندازه، شکل و رنگ مخزن شما تأثیر خواهد داشت.

1. محدودیت‌های محل نصب

برای محل نصب مخزن آب، دامنه انتخاب ما ممکن است به دلیل سایز فضای نصب و موانع احتمالی در محل نصب، محدودشده ‌باشد. محدودیت‌هایی مانند راهرو و درهای کم عرض، ارتفاع کم، مساحت کم و… در ادامه راهنمای خرید مخزن آب، برای هرکدام از این محدودیت‌ها پیشنهادهایی برای شما ارائه کرده‌ایم:

  • محدودیت ارتفاع:

اگر نظر ارتفاع دارای محدودیت هستید، می‌توانید از مخازن افقی استفاده کنید. مخازن مکعبی پلی‌اتیلن نیز مناسب فضاهایی با محدودیت ارتفاع هستند.

  • فضای محدود در نصب یا ورودی‌های باریک:

 با کوچک‌تر شدن خانه‌ها و آپارتمان‌ها، اغلب فضاهای خالی مناسب برای نصب مخازن، باریک و محدود شده‌اند. همچنین احتمال دارد، درب‌ها و راهروها برای عبور مخزن باریک باشند. بهترین مخزن برای این شرایط مخزن پلی‌اتیلن آسان‌رو است.

نکات خرید مخزن آب؛ ویژگی‌های مهم مخزن آب

بعد از مشخص کردن حجم، جنس و محل نصب مخزن، گام بعدی در نکات انتخاب مخزن آب؛ توجه به ویژگی‌های مخزن آب است؛ که می‌تواند روی نگهداری آب تاثیر بگذارد. برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک مخزن آب که در حین خرید باید به آن دقت نمایید، عبارت‌اند از:

1. کیفیت مواد سازنده

قبل از خرید مخزن آب، در مورد مواد سازنده آن حتما تحقیق کنید. اگرچه مخازن پلی‌اتیلن استاندارد و با کیفیت از پلی‌اتیلن فود گرید (دارای گرید غذایی) ساخته می‌شوند؛ اما بی‌شک تمام تولیدکنندگان این مخزن‌های آبی از مواد اولیه درجه یک یا مواد با کیفیت استفاده نمی‌کنند.

متاسفانه تشخیص مخزن آب پلی‌اتیلن با کیفیت نسبت به نمونه‌ی بی‌کیفیت آن، کار چندان ساده‌ای نیست. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم از برند معتبر و مراکز فروش رسمی، اقدام به خرید مخزن آب پلی‌اتیلن نمایید تا از کیفیت محصول خود اطمینان داشته باشید.

2. بهداشتی بودن

ذخیره آب بهداشتی در مخزن برای مدت طولانی کار آسانی نیست. اگر این کار را در مخزن آب بهداشتی و با رعایت اصول انجام ندهید، احتمالا بیمار خواهید شد؛ زیرا آب برای مدت طولانی در یک مکان راکد مانده است! به همین سبب، اطمینان حاصل کنید مخزنی که خریداری می‌کنید از آب آشامیدنی به‌درستی نگهداری می‌کند.

اگر مخزن آب پلی‌اتیلنی که خریداری که کرده‌اید دارای کیفیت لازم باشد، این مخزن از بهترین و بهداشتی‌ترین مخازن برای ذخیره آب آشامیدنی در طولانی‌مدت محسوب می‌شود.

منبع آب فلزی از جنس استنلس استیل نیز، برای ذخیره بهداشتی و طولانی‌مدت آب مناسب هستند؛ اما متاسفانه این مخازن سنگین بوده و گران‌ترین گزینه برای خرید مخزن آب هستند.

3. ضد جلبک بودن

همان‌طور که در ابتدای نکات انتخاب مخزن آب گفته شد، استفاده از مخزن آب در فضای باز به دلیل تابش نور خورشید به مخزن، باعث رشد جلبک در آب می‌شود.

مخزن آب ضد جلبک، مخزنی است که دارای لایه محافظ در برابر نور خورشید باشد. خرید مخزن آب ضد جلبک، باعث می‌شود تا راحت‌تر مکانی برای نصبش هم پیدا کنیم؛ زیرا حتی می‌توان مخزن را در معرض نور مستقیم خورشید نصب کرد.

4. آنتی UV

همان‌طور که در مقاله پلی‌اتیلن چیست توضیح دادیم، در مخازن ساخته‌شده از پلی‌اتیلن، تثبیت‌کننده‌های نور ماوراءبنفش برای استفاده در کاربردهای بیرونی اضافه می‌شود. این یعنی مخازن پلی‌اتیلن استاندارد، همگی در لایه بیرونی خود دارای خاصیت آنتی UV هستند.

5. گواهینامه‌ها

اطمینان حاصل نمایید که مخزن آب خریداری‌شده شما دارای گواهینامه‌های معتبر داخلی و بین‌المللی است؛ و یا از فروشنده، گواهینامه‌های استاندارد و بهداشتی را درخواست کنید و آن گواهینامه‌ها را از مراجع مربوطه استعلام نمایید.

همه چیز درباره مخزن آب؛ راهنمای خرید

نکات انتخاب مخزن آب؛ هزینه

یکی از تاثیرگذارترین مواردی که در نکات خرید مخزن آب باید حتما ذکر نماییم، هزینه نهایی خرید مخزن آب است؛ زیرا زمانی می‌توان ادعا کرد بهترین مخزن را پیدا کرده‌ایم، که آن مخزن علاوه بر داشتن ویژگی‌های اصلی و نکات گفته‌شده از ابتدا تاکنون، دارای قیمت تمام‌شده متناسب با بودجه ما نیز باشد.

نکات انتخاب مخزن آب؛ انتخاب فروشنده معتبر

و اما آخرین و مهم‌ترین قدم نکات خرید مخزن آب، پیدا کردن شرکت یا نمایندگی‌های معتبر فروش مخزن آب موردنیاز شما است. شما می‌توانید مستقیما از شرکت تولیدکننده خرید کنید؛ و یا از نمایندگان معتبر که می‌توانند به‌صورت خرده‌فروشی یا فروش آنلاین فعالیت کنند، خریدتان را انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *