Blog, بررسی محصول

قیمت تاسیسات موتورخانه چقدر است؟

قیمت تاسیسات موتورخانه

در گذشته برای سیستم گرمایشی و سرمایشی ساختمان ها از موتورخانه استفاده می کردند و تنها دلیل استفاده فراگیر از این موتورخانه ها سوخت ارزان بود. در اصل برای کارکرد موتورخانه به گازوئیل نیاز است که به دلیل ارزان بودن این سوخت در شاختمان سازی ها استفاده فراگیر میشد.

موتورخانه ها به طور عمده در زیر زمین های خانه ها قرار داشت ولی با بوجود آمدن انواع چیلر امکان قرارگیری در پشت بام ها بوجود آمد.

موارد مهم در تعیین قیمت تاسیسات موتورخانه

مجموع هزینه های انجام شده برای خرید و نصب دستگاه ها، قیمت تاسیسات موتورخانه ها تخمین زده می شود. در ادامه قصد داریم مواردی که در تعیین قیمت تاسیسات موتورخانه نقش دارند را بررسی کنیم. شما می توانید برای کاهش هزینه های ساخت یک موتورخانه هر یک از لوازم موتورخانه را از تامین کننده یا نمایندگی آن خریداری کنید تا بسیاری از هزینه های شما کاهش یابد.

قیمت دیگ های آبگرم (بویلرها)

دیگ ها مخازن بسیار بزرگی هستند که جهت گرم کردن آب از آنها استفاده می شود. به این دیگ ها بویلر آب گرم نیز گفته می شود. بنابراین یکی از موارد مهم در تعیین قیمت تاسیسات موتورخانه دیگ های آب گرم هستند. 



انواع دیگ ها در تاسیسات موتورخانه

قیمت چیلرها

مورد بعدی تعیین کننده قیمت تاسیسات موتورخانه، دستگاه چیلر است.  وظیفه اصلی این دستگاه سرد کردن آب در تابستان است. بنابراین توسط چیلر آب سرد می شود و در ساختمان جریان می یابد.

چیلر از گران ترین تاسیسات موتورخانه می باشد.

انواع چیلر

چیلر نوع تراکمی:  این نوع چیلر ها در اکثر اوقات در بام خانه ها به کار می رود و به دنبال آن نیازی به برج خنک کننده هم ندارد.

چیلر جذبی: این نوع چیلر در موتورخانه به همراه سایر اجزای موتورخانه نصب می شود. این نوع چیلر به برج خنک کننده نیاز دارد.

قیمت پمپ ها

در بسیاری از ساختمان ها به دلیل تعداد واحد های زیاد و عدم جوابگو بودن فشار آب، سعی می کنند از پمپ ها جهت پمپاژ قوی آب استفاده کنند.

قیمت این پمپ ها می تواند در قیمت تاسیسات موتورخانه تاثیر زیادی بگذارد.

انواع پمپ ها در تاسیسات موتورخانه

 قیمت منبع 

منبع مخزنی است که در جهت گرم کردن آب برای حمام یا شست و شو به کار میرود. این منبع در موتورخانه قرار میگیرد.

منبع ها دو نوع دارند:

منبع کویل دار

منبع دوجداره

منبع دوجداره قیمت کمتری نسبت به منبع کویل دار دارد.ولی از نظر راندمان، راندمان کویل دار بسیار بالاتر است.

انواع منبع در موتورخانه

سیستم پشتیبانی

در بسیاری ساختمان ها در زمان قطعی برق و یا گاز یک سیستم پشتیبانی در نظر گرفته اند که در صورت نبود برق با استفاده از یک سیستم ژنراتور به تولید برق و در صورت نبودن گاز از کپسول استفاده شود.بنابراین کارکرد موتورخانه در زمان قطعی برق و گاز محدود نمی شود.

دیگر مورد تعیین کننده قیمت تاسیسات موتورخانه همین سیستم پشتیبانی آن می باشد.

برای آشنایی با تاسیسات استخری می توانید روی کلمه لینک شده کلیک کنید.

هزینه نصب و راه اندازی مشعل گازی و گازوئیلی

مشعل یکی دیگر از اعضای مهم موتورخانه است و برای اجرایی موتورخانه وجود آن الزامی است و باید تهیه شود. شاید این سوال براتون پیش بیاد که وظیفه مشعل چیست؟ مشعل از طریق تبدیل انرژی سوخت به انرژی گرمایی به تولید گرما می پردازد.

مشعل از این طریق می تواند به گرم شدن آب در حال گردش در دیگ بخار کمک کند.

مشعل ها دارای انواع مختلفی می باشند که از جمله آن ها شامل موارد زیر است :

  • مشعل گاز سوز
  •  گازوئیل سوز
  •  دوگانه سوز
  •  سه گانه سوز 
  •  مازوت سوز

هر کدام از این مشعل های نام برده شده دارای ظرفیت و مدل های متنوعی هستند که هزینه راه اندازی مشعل ها بر اساس نوع و مدل آن ها تعیین میشود. بنابراین مشعل ها هم میتوانند از جمله مهم ترین موارد تعیین کننده قیمت تاسیسات موتورخانه باشند که بخشی از این قیمت بابت نوع و مدل آن مشخص می شود و بخش دیگر هم بر اساس راه اندازی آن تعیین می شود.

از جمله مدل های مشعل های گازی و گازوئیلی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشعل گازی و گازوئیلی با دمپر موتور برقی و تابلو برق
  • مشعل گازی و گازوئیلی با دمپر موتور برقی دوگانه سوز

 در سال های نه چندان دور به برای کاهش مسیر لوله کشی و انشعابات از کلکتور ها در سیستم گرمایشی و موتورخانه استفاده می کنند.

در زمان های نه چندان دور به دلیل قیمت کلکتور موتورخانه، از دو لوله که به صورت موازی در کنار هم قرار گرفته، برای انتقال آب گرم و آب سرد و توزیع آن به سراسر ساختمان استفاده می شد. و به این ترتیب هر واحد با توجه به نیاز روزانه آب مصرفی را دریافت می کرد. با کاهش قیمت کلکتور موتورخانه استفاده از کلکتور موتورخانه این مشکل حل و جایگزین دو لوله ی موازی در موتورخانه شد.

کلکتور موتورخانه لوله ای است که از قسمت زیرین دارای چندین خروجی است. ساختار کلکتور موتورخانه به این صورت است که یک ورودی اصلی و چندین خروجی فرعی در آن قرار داده شده است.

از این رو در کلکتور موتورخانه آب از ورودی اصلی وارد و بین خروجی ها تقسیم می گردد. با استفاده از کلکتورها می توان عکس همین کار را نیز انجام داد. به این صورت که آب را از چندین ورودی دریافت و بعد با فشار بالاتری از یک خروجی آن را خارج می کند.

قیمت کلکتور موتورخانه و هزینه ساخت آن

همانطور که در قسمت بالا گفتیم، قیمت کلکتور موتورخانه یکی دیگر از بخش های مهم و تعیین کننده قیمت موتورخانه می باشد وظیفه کلکتور آن است که سیستم لوله کشی مورد نیاز را از دیگ بخار تا مصارف داخلی ساختمان به یکدیگر مرتبط می کند.

حالا شاید سوال برای شما پیش بیاید که قیمت کلکتور موتورخانه چگونه می تواند بر قیمت تاسیسات موتورخانه تاثیر بگذارد؟

برای نصب، اجرا و تعیین قیمت کلکتور موتورخانه دو هزینه بیان میشود. یکی از هزینه ها مربوط به نصب کلکتور موتورخانه و دیگر قیمت هر انشعاب کلکتور است. که هر کدام به صورت جداگانه می توانند بر قیمت تاسیسات موتورخانه تاثیر بسیاری بگذارند.

مزایای استفاده از کلکتور موتورخانه

  • کاهش هزینه های نصب و راه اندازی سیستم لوله کشی
  • جلوگیری از اتلاف و هدررفت انرژی در مسیر رسیدن به مقصد
  • امکان کنترل و مصرف جداگانه تمام واحدها
  • دسترسی راحت به لوله ها برای انجام تعمیرات
  • عدم قرارگیری لوله ها در کف ساختمان ها
  • تنظیم فشار آب خروجی تمام واحدها

هزینه نصب و راه اندازی دیگ بخار سونا برای اجرای موتورخانه استخر

دیگ های بخار در استخر ها وطیفه تامین بخار در سونا را دارند بنابراین اگر شما قصد راه اندازی موتورخانه استخر را دارید باید به این نکته توجه بسیاری کنید و آن را در استخر باید به کار ببرید.

انواع دیگ های بخار سونا به دو صورت وجود دارند:

دیگ بخار گاز سوز: از این نوع دیگ بخار در استخر های بسیار بزرگ استفاده می شود. توان کاری دیگ های گازسوز بسیار بیشتر از دیگ های بخار برقی است به همین خاطر است که در استخر های عمومی و ورزشگاهی از این نوع دیگ بخار استفاده بیشتری می شود.

دیگ بخار برقی: از دیگ بخار برقی برای مصارف کمتر برای مثال در استخر های خانگی مورد استفاده قرار میگیرند زیرا این نوع دیگ بخار ها هزینه کمتری را نسبت به دیگ بخار گازسوز به همراه دارند.

حالا با توجه به توضیحاتی که در زمینه انواع دیگ بخار در موتورخانه استخر داده شد، می توانیم بگوییم قیمت این ها هم یکی از عوامل مهم در تعیین قیمت تاسیسات موتورخانه های استخری می باشند.

هزینه نصب و راه اندازی سختی گیر

ابتدا می خواهیم از کارکرد سختی گیر بگوییم. سختی گیر ها وظیفه گرفتن املاح و ذرات معدنی از آب دارند در اصل یک نوع رسوب گیر قوی هستند.

بنابراین بسیاری از مهندسان تاسیساتی برای دوام بیشتر دیگ های بخار و سایر لوازم موتورخانه از سختی گی ها استفاده فراگیر می کنند.از این طریق دیگر دیگ ها با مشکلاتی همچون تجمع رسوبات و در اثر آن افت دمای آب روبرو نمی شوند.

با توجه به ویژگی های گفته شده، سختی گیر ها از مهم ترین تجهیزات موتورخانه های است که برای حفظ کارایی و عملکرد بهتر قسمت های مختلف موتورخانه به کار میرود.

سختی گیر ها هم بر اساس جنس و کارکرد به دو نوع تقسیم بندی می شوند:

سختی گیر رزینی

 سختی گیر الکترومغناطیسی 

سختی گیر

هزینه نصب و راه اندازی منبع انبساط

شاید شما هم این تجربه را داشتید، وقتی که آب در کتری به جوش می رسد، حجم آب افزایش می یابد. در موتورخانه های هم همین وضعیت وجود دارد بنابراین در زمان راه اندازی موتورخانه از وسیله ای به نام منبع انبساط استفاده می کنند تا از مقدار حجم اضافه شده آب بکاهد.

منابع انبساط در دو نوع مختلف وجود دارند:

منبع انبساط باز 

منبع انبساط بسته

از بین این دو منبع، منبع انبساط بسته به عنوان مهم ترین اجزای موتورخانه به کار میرود بنابراین قیمت این منبع تاثیر زیادی هم بر روی قیمت تاسیسات موتورخانه میگذارد.

به طور کلی از آن جمله تجهیزات موتورخانه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

 

  • منبع انبساط باز
  • منبع دوجداره و یا کویلی
  • انواع شیر فلکه ها
  • فشارشکن ها
  • فن کویل دیوای، سقفی و زمینی
  • هوا ساز
  • ترموستات
  • دیگ های بخار
  • مشعل های گازی یا گازوئیلی
  • پمپ 
  • چیلر با برج خنک کننده
  • سختی گیر
  • لوله های آب گرم و سرد
  • سیستم روشنایی

به طور کلی اجزای کلی موتورخانه شامل لوازمی است که در بالا نام برده شده است. قیمت این تجهیزات می توانند به طور مستقیم بر روی قیمت تاسیسات موتورخانه تاثیر زیادی بگذارند. 

از سوی دیگر هر چه موتورخانه بزرگ تر باشد، تعداد یا حجم این محصولات زیاد تر می شود و به دنبال آن قیمت تاسیسات موتورخانه و همینطور هزینه اجرایی آن افزایش چشمگیری می یاید.

علاوه بر این ها می توان هزینه های تجهیزات ایمنی و کنترلی را هم به هزینه موتورخانه اضافه کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *