Blog

سیستم بهینه لوله کشی آب شهری

بهینه سازی سیستم لوله کشی آب شهری

کشور ما ایران، از کشورهای خشک و کم‌ آب دنیا محسوب می‌شود. کمبود آب می‌تواند زندگی مردم جامعه را مختل کند. همین حالا در خیلی از نقاط کشور که بارش کم‌تری دارند، دچار کم آبی هستیم. این نشانه‌‌ی هشداری است که باید بهینه سازی آب شهری را در دستور کار قرار دهیم. مصرف بهینه آب شهری می‌تواند کمک شایانی در این راستا داشته باشد اما کافی نیست و برای صرفه‌جویی بیش‌تر باید برای ساختمان‌ها سیستم بهینه آب شهری تعبیه کنیم تا در آینده دچار کم آبی نشویم. با بهینه سازی آب شهری، می‌توانیم از کم آبی در آینده جلوگیری کنیم.

سیستم‌های جریان آب

سیستم‌ آب شهری در ساختمان‌ها به 2 نوع جریان ثابت یا متغیر اجرا می‌شوند. معمولاً در ساختمان‌های قدیمی سیستم جریان ثابت استفاده شده است. در ساختمان‌های نوساز و جدیدتر با سیستم جریان متغیر روبه‌رو هستیم. بهینه سازی آب شهری با همین سیستم جریان متغیر آغاز می‌شود.

سیستم جریان ثابت

سیستم جریان ثابت، فشار آبرسانی ساختمان را در یک مقدار ثابت حفظ می‌کند. این مقدار ثابت، نقطه‌ی ماکسیمم می‌باشد، که یک سیستم بهینه آب شهری نیست. در ساعات اوج مصرف نیز این سیستم، با کم شدن فشار آب همراه است. البته با استفاده از شیر سه‌راهی و دوراهی در سیستم لوله‌کشی می‌توان در ساختمان‌های قدیمی نیز سیستم بهینه آب شهری تعبیه کرد. هر دو این شیرها جریان آب را کنترل کرده و به بهینه سازی آب شهری کمک می‌کنند. شیرهای سه‌راهی معمولاً در سیستم‌های جریان ثابت استفاده می‌شوند. این شیرها برای هدایت آب به اطراف کویل، مقدار ثابتی از جریان را برای بهینه سازی آب شهری حفظ می‌کنند.

سیستم جریان متغیر

برای بهینه سازی آب شهری، باید به سیستم‌های جریان متغیر روی آورد. در سیستم جریان متغیر، برای پمپاژ آب سرد و گرم و تامین فشار بهینه آب ساختمان، از انواع کنترل‌های جریان متغیر استفاده می‌شود. کلاچ مکانیکی یا مغناطیسی و درایو سرعت متغیر  از جمله کنترل‌کننده‌های موتور برای سیستم بهینه آب شهری هستند. کلاچ مکانیکی یا مغناطیسی، کنترل کننده‌ی اختلاف فشار بین لوله ی تغذیه و لوله بازگشتی می‌باشد. هم‌چنین انتقال نیروی گشتاوری را از موتور به پمپ کنترل می کند. درایو سرعت متغیر، وسیله‌ای برای کنترل دور سرعت متغیر پمپ است. به کمک آن، پمپ سرعت خود را کم یا زیاد می‌کند. از شیرهای سه‌راهی و دوراهی نیز می‌توان در این سیستم جهت بهینه سازی آب شهری استفاده کرد. شیر‌های دو راهی جریان آب را کاهش می‌دهند و معمولاً در سیستم‌های جریان متغیر جهت بهینه سازی آب شهری استفاده می‌شوند.

سیستم بهینه لوله کشی آب شهری

شیرهای توزیع آب

شیرها جریان آب را در سیستم لوله کشی تنظیم می‌کنند. شیرها در سیستم جریان آب 4 وظیفه اصلی دارند:

  1. راه اندازی و توقف جریان آب
  2. تنظیم میزان جریان آب
  3. جلوگیری از برگشت آب
  4. تنظیم فشار آب

شیرهای تعادلی یا همان تنظیم کننده جریان، نوع خاصی از شیرهای تنظیم کننده‌اند که با توجه به طراحی سیستم میزان جریان را محدود می کنند. این امر تعادل سیستم بهینه آب شهری را برقرار می کند تا همه کویل‌های سیستم جریان آب برابر داشته باشند.

برای خرید انواع لوله فاضلابی پوش فیت پلیران می توانید با شماره های درج شده داخل سایت تماس بگیرید و یا به صورت حضوری به فروشگاه های ما مراجعه کنید.

کلام آخر

هر چقدر هم از یک سیستم بهینه آب شهری استفاده کنیم، در نهایت مصرف بهینه آب شهری، باید توسط خود مصرف کننده بهینه شود. آب مایع حیات است و در صرفه‌جویی آن باید خیلی کوشا باشیم. البته که سیستم بهینه آب شهری، از هدر رفتن آبی جلوگیری می‌کند که شاید ما متوجه آن نشویم. بهینه سازی آب شهری شامل ایجاد یک الگوی مصرف درست و یک سیستم بهینه آب شهری می‌باشد که مکمل یکدیگرند و در کاهش مصرف آب کمک می‌کنند. برای مشاوره در مورد سیستم بهینه لوله کشی آب شهری با ما در پارسینا تجهیز تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *