Blog

روش آبیاری زیر سطحی را بهتر بشناسید.

روش آبیاری زیر سطحی را بهتر بشناسید

در طول تاریخ که بگردیم، همیشه پیدایش تمدن‌ها به کشاورزی و دسترسی آن‌ها به آب گره خورده است. در حال حاضر جهان و ایران کم‌آبی را تجربه می‌کنند و با پیش‌رفت تکنولوژی‌ و صنایع، روزانه مصرف آب بیش‌ از پیش شده است. این مسئله زنگ خطری است که افراد و مخصوصاً کشاورزان باید از آبی که به آن دسترسی دارند، استقاده هوشمندانه‌تری بکنند و از آن به درستی استفاده کنند.

یکی از سیستم‌های هوشمند آبیاری کارآمد که در سال های اخیر رویکردی مثبت داشته و استفاده از آن بیش‌تر شده است، سیستم آبیاری قطره‌ای زیرسطحی می‌باشد. هدف اصلی از روش آبیاری زیر سطحی، صرفه‌جوئی بیشتر در مصرف آب و افزایش میزان بهره‌وری آبیاری است. روش آبیاری زیر سطحی به وسیله‌ی لوله و نوارهای مدفون در خاک وظیفه‌ی تامین آب ریشه‌ی گیاه را به صورت مستقیم برعهده دارد.

روش آبیاری زیر سطحی

روش آبیاری زیر سطحی یک سیستم کم‌مصرف با راندمان بالا می‌باشد که مانند آبیاری قطره‌ای عمل می‌کند. تاسیسات آبیاری زیر سطحی، مانند لوله‌ها و نوارهای قطره‌ای مدفون در خاک، آب‌رسانی به ریشه‌ها و برطرف کردن نیاز محصولات به آب را کنترل شده و پیوسته انجام می‌دهند. به همین دلیل رطوبت بیش‌تری در خاک می‌ماند و مصرف آب تا میزان زیادی کم می‌شود. در واقع میزان هدر رفتن آب در روش آبیاری زیر سطحی نزدیک به صفر است. روش آبیاری زیر سطحی برای مناطق خشک، نیمه خشک، گرم و خاک‌های شنی که دارای تأمین آب محدودی هستند، توصیه می‌شود.

روش آبیاری زیر سطحی

بازرگانی پارسینا تجهیز کامل‌ترین مجموعه لوله و اتصالات پلیکای گلپایگان

مزایا آبیاری زیر سطحی

  • توزیع یکنواخت آب به محصولات

 با استفاده از تاسیسات آبیاری زیر سطحی و  قطره چکانه‌ای جبران کننده آبیاری زیر سطحی به یکنواختی کامل رسیده است. این یکنواخت به معنی داشتن خاکی مرطوب و مناسب جهت رشد و نمو خوب گیاه می‌باشد.

  • عدم تبخیر و صرفه جویی در مصرف آب

در روش آبیاری زیر سطحی به دلیل قرار گرفتن تاسیسات و لوله ها در زیر خاک، به خوبی از آب محافظت می‌شود و از تبخیر آب جلوگیری می‌شود. با جلوگیری از تبخیر شدن آب، تنظیم کردن میزان دقیق آب، رسیدن آب مستقیم به ریشه گیاه و داشتن خاکی همیشه مرطوب، صرفه جویی در مصرف آب به همراه بازدهی بیش‌تر محصولات خواهد داشت.

  • افزایش میزان تولید و کیفیت محصول

در روش آبیاری زیر سطحی چون آب مستقیماً به ریشه گیاه می‌رسد، باعث تغذیه‌ی بهتر گیاه و افزایش کیفیت محصول می‌شود. همچنین به دلیل شسته نشدن خاک‌های اطراف، ریشه‌ها متراکم نمی شوند و این امر سبب رسیدن هوا به ریشه‌ها و رشد محصولاتی بیش‌تر با کیفیت‌تر می‌شود.

  • آهکی نشدن تاسیسات و قطره‌چکان‌ها

تاسیسات آبیاری زیر سطحی چون در خاک مدفون‌اند و قطره چکان با هوا در تماس نیستند، آهک نمی‌تواند در آن‌ها نفوذ کند و سبب خورگی آن شود. هم‌چنین عدم تبخیر آب نیز باعث تولید نشدن املاح و رسوبات و آهکی شدن قطره‌چکان‌ها جلوگیری می‌شود. اگر با رسوب آهک در قطره‌چکان‌ها مواجه شدید، می توانید از اسید فسفریک و اسید نیتریک استفاده کنید.

  • جلوگیری از رشد علف‌های هرز

به دلیل این‌که تاسیسات آبیاری زیر سطحی، آب را فقط به ریشه اصلی گیاهان می‌رسانند، شرایط و محیط مناسب برای رشد علف‌های هرز تامین نمی‌شود و احتمال رشد آن‌ها خیلی کم‌تر می‌شود.

  • راحت شدن استفاده از ماشین آلات

در آبیاری محصولات کشاورزی لوله ها روی زمین موجود هستند و مشکلاتی را برای کار ماشین‌آلات مخصوصاً هنگام برداشت محصول، ایجاد می‌کنند. در روش آبیاری زیر سطحی دیگر با این مشکل روبه‌رو نیستیم و دارای زمینی با قابلیت فعالیت بیش‌تر خواهیم بود. امکان آبیاری همزمان با برداشت محصول و یا بلافاصله پس از برداشت که امکان رشد سریع‌تر در آینده را فراهم می‌کند.

سایر ویژگی‌ها و مزایا روش آبیاری زیر سطحی

  • مناسب برای مناطق بادخیز، گرم و خشک
  • کاهش تماس با آب فاضلاب
  • عدم فرسایش خاک
  • کوبیده شدن خاک و کم شدن تراکم آن
  • حفظ بهینه رطوبت خاک
  • معایب روش آبیاری زیر سطحی
  • خطر گرفتگی لوله‌ها، مخصوصاً اگر آب مصرفی شور باشد.
  • امکان آسیب‌دیدگی سیستم و گرفتگی تجهیزات توسط ریشه‌های گیاهان و محصولات
  • امکان رشد لجن‎های باکتریایی و جلبک
  • مواد آلی معلق و ذرات رس می‎توانند به سیستم آسیب برسانند
  • جویدن لوله‌ها و نوارها توسط جوندگان

روش آبیاری زیر سطحی

سخن پایانی

تاسیسات آبیاری زیر سطحی کمک بزرگی به صرفه‌جویی در مصرف آب و بهبود محصولات می‌کنند. اهمیت صرفه‌جویی برای کسی پوشیده نیست. مخصوصاً در صنعتی مانند کشاورزی که وابستگی شدیدی به آب دارد. شاید هزینه آبیاری زیر سطحی و نصب تاسیسات کمی بالا باشد ولی قطعاً در میان‌مدت تاثیرات مستقیم این سیستم برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، نشان می‌دهد که نصب تاسیسات آبیاری زیر سطحی بیش از ارزش پولی که برای آن پرداخت شده است را به شخص برمی‌گرداند. برای مشاوره،خرید و نصب تاسیسات آبیاری زیر سطحی، همین حالا می‌توانید با کارشناسان ما در بازرگانی پارسینا تجهیز تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *