Blog, آموزشی

روش‌های کاربردی رفع گرفتگی توالت فرنگی

روش‌های کاربردی رفع گرفتگی توالت فرنگی

گرفتگی توالت فرنگی امری شایع است که یکی از بزرگ‌ترین مشکل‌های سرویس بهداشتی هر مکانی می‌باشد گرفتگی توالت فرنگی معمولاً باعث کثیفی‌های گسترده و بوهای نامطبوع و آزاردهنده می‌باشد و منظره بسیار بدی ایجاد می‌کند که سبب می‌شود به‌محض برخورد با این مشکل بدون درنگ درصدد باز کردن توالت فرنگی براییم.

در ادامه این مقاله قصد داریم تا علاوه بر بررسی دلایل گرفتن توالت فرنگی به روش‌های رفع این گرفتگی نیز بپردازیم.

دلایل متداول گرفتگی توالت فرنگی چیست؟

علت‌های متعددی برای گرفتگی توالت فرنگی وجود دارد و معمولاً برای هر علت روش باز کردن توالت فرنگی متفاوت می‌باشد، اتفاقات ناگهانی و تدریجی متفاوتی می‌توانند منجر به گرفتگی توالت فرنگی شوند که ازجمله رایج‌ترین این اتفاقات می‌توانیم موارد زیر را نام ببریم:

1.گرفتگی توالت با مدفوع:

احتمالاً یکی از متداول‌ترین دلایل گرفتن توالت فرنگی گرفتگی با مدفوع است.

 این اتفاق معمولاً در منازلی پیش می‌آید که بیشتر افراد دچار یبوست هستند یا اینکه به‌مرورزمان لولهٔ فاضلاب منزلشان رسوب گرفته و تنگ‌شده باشد.

2. گرفتگی توالت فرنگی با دستمال‌کاغذی، پوشک و نوار بهداشتی:

انداختن و یا افتادن دستمال‌های کاغذی در توالت فرنگی یکی از علت‌هایی است که در گرفتگی توالت فرنگی تأثیر زیادی دارد باوجوداینکه میزان سفتی آن‌ها زیاد نیست ولی می‌توانند باعث مسدود شدن راه فاضلاب شوند. زیرا مانند فیلتر عمل کرده و باعث ایجاد توده‌ای بزرگ می‌شوند که درنهایت جلو مجرای خروجی را مسدود می‌کنند.

3. بسته شدن راه به دلیل افتادن صابون در چاه دستشویی

4.  گرفتگی توالت فرنگی با اشیا گوناگون مانند تلفن همراه

دو علت بالا بیشتر در مکان‌هایی رخ می‌دهند که حمام و توالت آن‌ها یکی است، چراکه ممکن است اشیای سختی مانند صابون یا اسباب‌بازی بچه‌ها در داخل توالت افتاده و موجب گرفتگی توالت فرنگی شود

گرفتگی توالت فرنگی

5. تنگ شدن راه لوله به دلیل رسوبات شدید و قدیمی

6. گرفتگی توالت فرنگی با پارچه

7. گرفتگی توالت با مو

8. گرفتگی با سیمان و مصالح ساختمانی:

 این علت گرفتگی توالت فرنگی ممکن است در خانه‌های نوساز قبل از نصب توالت فرنگی اتفاق بیفتد. معمولاً گرفتگی با سیمان حتی از گرفتگی دستشویی فرنگی با اشیا نیز سخت‌تر می‌باشد و هیچ محلول لوله‌بازکن توالت فرنگی هم در رفع این گرفتگی مؤثر نیست.

با توجه به دلایلی که ذکر شد؛ در برخی از موارد باکمی دقت می‌توان از گرفتگی توالت فرنگی جلوگیری کرد. یک نکته خیلی ساده همین رها نکرد دستمال‌کاغذی در چاه است. اما در موارد دیگر، مانند گرفتگی توالت فرنگی با مدفوع، آن‌قدرها هم ساده نیستند و کاری به‌دقت کردن یا نکردن ما ندارد.

برای رفع گرفتگی توالت فرنگی با توجه به علت‌هایی که گفته شد راهکارهای متفاوتی وجود دارند، که در ادامه به چند روش باز کردن لوله توالت فرنگی اشاره می‌کنیم.

روش‌های کاربردی رفع گرفتگی توالت فرنگی

1. باز کردن توالت فرنگی با پمپ

برای رفع گرفتگی چاه توالت با استفاده از پمپ دستی ابتدا باید درون چاه آب ریخته، و شروع به پمپ زدن کنید. توسط فشاری که از سمت پمپ به سیفون وارد می‌شود، فاضلاب درون آن را به جلو رانده‌شده و گرفتگی آن رفع می‌شود. این کار معمولاً تأثیر بسزایی در رفع گرفتگی شتر گلو توالت دارد.

2. استفاده از دستگاه تراکم هوا برای رفع گرفتگی چاه توالت

در صورت وجود گرفتگی شدیدتر، بهتر است از دستگاه تراکم هوا برای باز کردن توالت فرنگی و حرکت دادن گرفتگی استفاده کنیم. با استفاده از دستگاه تراکم هوا می‌توان فشار را تنظیم کرده، و تا چند برابر افزایش داد.

شیوه کار این دستگاه به این صورت است که هوای درون مخزن خود را با فشار زیاد وارد لوله‌ها کرده، و گرفتگی را باز می‌کند. ازآنجاکه کار با این دستگاه نیاز به مهارت خاصی دارد، توصیه می‌کنیم برای رفع گرفتگی توالت فرنگی و باز کردن چاه استفاده از این روش را در گزینه‌های آخر خود قرار دهید.

3. رفع گرفتگی توالت فرنگی با فنر لوله‌بازکنی

علاوه بر پمپ و دستگاه تراکم هوا، می‌توان از فنر لوله‌بازکنی هم برای رفع گرفتگی توالت فرنگی ولوله‌های فاضلاب استفاده کرد. یکی از مزیت‌های این روش این است که در فرآیند فنر زدن لوله فاضلاب علاوه براین که باقدرت بالا گرفتگی را باز می‌کند، امکان لایروبی و جرم‌زدایی هم فراهم می‌شود.

 این روش فوق‌العاده مؤثر است؛ اما شاید دستگاه آن را در خانه نداشته، یا اینکه بتوانید رفع گرفتگی توالت فرنگی را با روش‌های خانگی و ساده‌تری هم انجام داد. اما در غیر این صورت می‌توانید با طی کردن مراحل زیر فنر لوله‌بازکن خانگی خود را بسازید:

  • یک گیره جالباسی را کاملاً بازکرده، و سر آن را با یک‌تکه پارچه بپوشانید. سر جالباسی تیز است؛ و شما با استفاده از پارچه و چسب نواری می‌توانید یکسر محکم برای رفع گرفتگی توالت فرنگی ایجاد کنید.
  • انتهای سیم را که با پارچه پوشانده شده است درون لوله فاضلاب بفرستید، و آن را به جداره لوله فاضلاب در جهات مختلف حرکت دهید.
  • شیر آب را با فشار زیاد بازکنید، یا فلاش تانک را بزنید. این روش درست مانند استفاده از فنر لوله‌بازکنی، گرفتگی توالت فرنگی را از بین می‌برد.
گرفتگی توالت فرنگی

4. رفع گرفتگی توالت فرنگی با چوب‌لباسی

یک چوب‌لباسی فلزی را صاف‌کرده، و سرش را به شکل یک قلاب بیاورید. برای اینکه چوب‌لباسی به لوله آسیبی نزند و روی کاسه خط نیندازد، سر آن را با یک پارچه بلااستفاده بپوشانید.

برای رفع گرفتگی توالت فرنگی با چوب‌لباسی آن را وارد لوله کنید، و آن‌قدر آن را به سمت جلو ببرید تا به گرفتگی برسید و تنها با چند ضربه آرام راه لوله را بازکنید.

این روش ممکن است برای رفع گرفتگی توالت فرنگی با مدفوع یا موارد خیلی شدید مناسب نباشد، اما برای اجرام سفت مثلاً صابونی که تازه در چاه افتاده است مناسب می‌باشد.

5. رفع گرفتگی توالت فرنگی با مواد شوینده

با استفاده از مایع ظرف‌شویی، می‌توانید به رفع گرفتگی توالت فرنگی بپردازید. برای این کار، ابتدا نصف فنجان مایع ظرف‌شویی، و سپس یک کتری آب داغ (نه جوش) را در کاسه توالت بریزید. به‌این‌ترتیب، موادی که باعث گرفتگی شده‌اند حل‌شده و راه چاه باز می‌شود.

این روش برای رفع گرفتگی توالت و گرفتگی‌های سطحی و تازه اکثراً خوب جواب می‌دهد.

6. رفع گرفتگی توالت فرنگی با سلفون

رفع گرفتگی شتر گلو توالت با سلفون هم ممکن است. نشیمن‌گاه توالت را کاملاً با سلفون بپوشانید، و بعد دکمه فلاش تانک را فشار دهید. هنگامی‌که سلفون بالا می‌آید؛ شما باید پوشش را به داخل فشار دهید.

این کار موجب ایجاد فشار و خلائی در داخل کاسه توالت می‌شود، که منجر به باز کردن توالت فرنگی خواهد شد.

7. رفع گرفتگی توالت فرنگی با جوش‌شیرین

برای رفع گرفتگی توالت فرنگی با جوش‌شیرین، ابتدا باید یک فنجان آب گرم را با نصف فنجان سرکه ترکیب کنید حالا نصف فنجان جوش‌شیرین، و بعد ترکیب سرکه و آب گرم را داخل کاسه توالت بریزید. ترکیب جوش‌شیرین و این محلول مانند آتش‌فشان جوشیده، و انسداد لوله فاضلاب را کاملاً از بین می‌برد.

پس از تخلیه 30 دقیقه صبر کرده؛ و بعد با باز کردن آب مسیر خروج فاضلاب را چک کنید تا از رفع شدن مشکل اطمینان حاصل کنید

برای خرید انواع لوله فاضلابی پوش فیت پلیران می توانید با شماره های درج شده داخل سایت تماس بگیرید و یا به صورت حضوری به فروشگاه های ما مراجعه کنید.

8. استفاده از لوله‌بازکن شیمیایی

 این روش را تنها زمانی امتحان کنید که همه راه‌ها را رفته‌اید و به نتیجه نرسیده‌اید. مواد شیمیایی که در این محصولات به کار می‌روند برای سلامتی شما به‌شدت سمی هستند و علاوه بران می‌توانند باعث خوردگی لوله‌ها شوند. لوله‌بازکن‌های شیمیایی اسیدی برای محیط‌زیست نیز بسیار خطرناک هستند.

درصورتی‌که جسم یا شیء سختی باعث گرفتگی توالتتان شده است از مواد شیمیایی استفاده نکنید. در چنین شرایطی بهتر است از لوله‌بازکن فنری استفاده کنید.

فقط از مواد شیمیایی که برای توالت ساخته‌شده‌اند استفاده کنید. استفاده از سایر شوینده‌ها ممکن است باعث آسیب رسیدن به توالتتان می‌شود.

مقدار مشخصی از محلول را در توالت بریزید: حتماً توجه کنید که از دستورالعمل کارخانه سازنده تبعیت می‌کنید. بعدازاینکه محلول را ریختید درب توالت را بگذارید تا گازهای سمی وارد حمام یا دستشویی‌تان نشوند.

به‌هیچ‌عنوان بلافاصله بعد از ریختن محلول لوله‌بازکن، از تلمبه استفاده نکنید. ممکن است در این صورت مواد شیمیایی به صورتتان بپاشد.

تهویه حمام یا دستشویی‌تان را بزنید تا مواد شیمیایی را استنشاق نکنید.

حتماً توجه داشته باشیدکه هریک از این روش‌ها در برخی موارد کاربرد بیشتری دارند و در برخی موارد کارساز نخواهند بود پس باید با توجه به نوع گرفتگی موجود روش رفعان را انتخاب کنید اگر هیچ‌یک از این روش‌ها مؤثر نبود یا امکان انجامان را نداشتید حتماً از یک متخصص کمک بگیرید.

برای خرید تاسیسات فاضلابی پوش فیت نیوفلکس می توانید روی کلمه لینک شده کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *