Blog

دلایل گرفتگی لوله فاضلاب چیست؟

دلایل گرفتگی لوله فاضلاب چیست؟

روزانه لوله فاضلاب ساختمان‌های تجاری، صنعتی، خانگی و خیابان‌های زیادی می‌گیرد و شاید این موضوع برایتان سؤال شده باشد که دلیل این گرفتگی لوله‌های فاضلاب چیست؟ گرفتگی لوله فاضلاب، بسیار ناخوشایند و اعصاب خردکن است؛ زیرا علاوه بر کثیف‌کاری‌ای که ایجاد می‌کند، سبب یک بوی بسیار بد و نامطبوعی نیز می‌شود. گرفتگی لوله فاضلاب می‌تواند دلایل بسیار متفاوتی داشته باشد که با دانستن آن‌ها می‌توانید راحت‌تر اقدام به باز کردن لوله فاضلاب کنید.

برسی دلایل گرفتگی لوله‌های فاضلاب به‌طورکلی

در ساختمان‌ها با گذشت زمان، ممکن است با مشکلاتی نظیر بوی بد فاضلاب، گرفتگی سیستم فاضلاب، پر شدن چاه و مجرا‌های فاضلاب و… مواجه شویم. برای رفع گرفتگی لوله‌های فاضلابی اگر دلیل ایجاد این گرفتگی در سیستم فاضلاب را بدانید، بهتر می‌توانید عمل کنید. در ادامه به بررسی دلایل احتمالی این گرفتگی می‌پردازیم.

1. گرفتگی لوله پشت‌بام با قیر:

اگر پشت‌بام شما قیرگونی شده است؛ این احتمال وجود دارد که قیر اطراف لوله خروجی آب پشت‌بام در اثر تابش خورشید در فصل تابستان آب شده و به درون لوله فاضلاب بریزد. برای رفع این نوع از گرفتگی سیستم فاضلاب، باید با شرکت‌های فعال در این زمینه تماس حاصل کنید.

2. گرفتگی لوله‌های فاضلابی با مصالح ساختمانی:

این احتمال وجود دارد که هنگام ساختمان‌سازی، گچ و مصالح ساختمانی به داخل لوله بریزند و پس از آنکه آب خوردند، بلافاصله سفت شوند. این امر می‌تواند سبب گرفتگی سیستم فاضلاب ساختمان شود. پیشنهاد می‌شود هنگام ساختمان‌سازی، درب ورودی تمام لوله‌های ساختمان را با درپوش بپوشانید. رخ دادن این موضوع از دلایل جدی گرفتگی لوله‌های فاضلابی است و می‌تواند یک متخصص لوله‌بازکنی را به زحمت بیندازد؛ همچنین شما محتمل هزینه‌های بسیار برای لوله‌بازکنی کند.

برای خرید تاسیسات فاضلابی پوش فیت نیوفلکس می توانید روی کلمه لینک شده کلیک کنید.

برسی دلایل گرفتگی لوله‌های فاضلابی آشپزخانه

در این قسمت به‌طور اخص‌تر بررسی‌مان را انجام می‌دهیم و به سراغ گرفتگی لوله فاضلاب آشپزخانه و دلایل آن می‌رویم. از دلایل اصلی گرفتگی لوله فاضلاب در آشپزخانه عبارت است از:

1. ریختن چربی و روغن پخت و پز:

بسیاری افراد تصور می‌کنند که روغن‌ها چون مایع هستند، به همراه آب وارد چاه می‌شوند. اما در حقیقت یکی از مهم‌ترین دلایل گرفتگی لوله‌ها و چاه در آشپزخانه، روغن می‌باشد. این کار در گرفتگی لوله فاضلاب آشپزخانه بسیار مؤثر است. برای اینکه چنین اتفاقی رخ ندهد، هرگز روغن‌های خود را درون سینک نریزید. این کار را مخصوصاً در قبال روغن‌های جامد اصلاً انجام ندهید زیرا با از دست دادن حرارت خود، به راحتی به حالت جامد تبدیل می‌شوند و به مسیر لوله می‌چسبند. روغن‌ها را برای دور ریختن، می‌توانید در کیسه فیرزر ریخته و درون سطل زباله بیندازید.

اگر گرفتگی لوله‌های فاضلابی آشپزخانه شما به این دلیل بود، به شما توصیه می‌کنیم مقداری محلول لوله‌ بازکن را درون چاه ریخته و سپس مقداری آب گرم روی آن بریزید تا مشکل گرفتگی لوله فاضلاب حل شود.

2. ریختن پسماند‌های غذا:

سینک ظرفشویی مملو از پسماند‌های غذایی مانند دانه‌های برنج، تکه‌های نان و… است که در هنگام فرایند شستشو ظروف، ممکن است این پسماند‌ها از صافی خروجی آب رد شوند و وارد لوله شوند. شاید تصور کنید با رد شدن این پسماند‌ها از صافی خروجی، دیگر احتمال گرفتگی لوله فاضلاب آشپزخانه وجود ندارد؛ اما این تصور اشتباه است! حتی اگر پسماند‌ها از صافی رد شوند، ممکن است در ادامه باعث گرفتگی لوله‌های فاضلابی اشپزخانه شما شوند؛ بنابراین برای جلوگیری از گرفتگی لوله فاضلاب آشپزخانه بهتر است پسماند‌های غذا را پیش از شستشو، از ظروفتان جدا کنید و داخل سطل زباله بریزید.

3. گرفتگی لوله فاضلاب با پسماند چای و قهوه:

چای و قهوه از متداول‌ترین نوشیدنی‌های مورد استفاده در طول روز هستند. زمانی که از این نوشیدنی‌ها استفاده می‌کنید باید به شدت مراقب پسماند این نوشیدنی‌ها باشید؛ زیرا پسماند چای و قهوه می‌تواند با عبور از صافی سینک، وارد لوله شده و با چسبیدن به چربی‌های متصل به دیواره لوله، موجب گرفتگی سیستم فاضلاب آشپزخانه شود.

گرفتگی لوله فاضلاب

برسی دلایل گرفتگی لوله‌های فاضلابی دستشویی و حمام

1. گرفتگی لوله فاضلاب به وسیله اجسام خارجی:

هرگز اشیاء جامد و سخت را که شامل هرگونه ماده‌ای است که در آب حل نمی‌شود و یا با برخورد آب به آن، سخت‌تر می‌شود را، درون چاه دستشویی و حمام نیندازید. این اشیاء خارجی می‌توانند سبب گرفتگی لوله‌های فاضلابی دستشویی و حمام شده و مشکلات زیادی را در پی داشته باشد. در صورت بروز این اتفاق، فوراً با لوله‌ بازکنی تماس گرفته تا فرد متخصص این کار را برای شما اعزام کنند و رفع گرفتگی چاه را برای شما آسان‌تر کنند.

2.گرفتگی لوله فاضلاب به وسیله‌ دستمال کاغذی:

شاید تصور کنید چون دستمال کاغذی در آب حل می‌شود، انداختن آن به درون چاه دستشویی و حمام مانعی ندارد؛ اما اشتباه می‌کنید! دستمال کاغذی چون به سرعت در آب تجزیه و حل نمی‌شود می‌تواند اگر به صورت مداوم این عمل تکرار شود، موجب گرفتگی سیستم فاضلابی شود. بهترین کار این است که از انداختن دستمال کاغذی به درون چاه توالت و حمام اجتناب کنید تا نگرانی‌ای بابت گرفتگی تاسیسات فاضلاب نداشته باشید.

3. گرفتگی لوله فاضلاب با مو:

شاید باور این موضوع برایتان سخت باشد که تارهای مو می‌تواند سبب گرفتگی لوله فاضلاب شود! به گمان اکثر افراد، تارهای مو باریک‌اند و به راحتی می‌توانند از لوله عبور کنند؛ اما واقعیت این است که تارهای مو تجزیه ناپدیرند و در آب حل نمی‌شوند. به مرور زمان این اتفاق می‌تواند سبب شود تا تارهای مو جمع شده در چاه به پسماند‌های دیواره آن بچسبد و یک مانع بزرگ را ایجاد نماید.

4. گرفتگی لوله فاضلاب با صابون:

برای همه‌ی ما این صحنه، صحنه‌ی آشنایی است که صابون از دستمان لیز بخورد و به درون چاه بیوفتد. تصور افراد این است که صابون در آب حل می‌شود و تصور اشتباهی هم نیست! اما یک نکته را اکثراً در نظر نمی‌گیرند و آن این موضوع است که حل شدن صابون در آب نیاز به زمان زیادی دارد. به همین علت در اکثر مواقع افتادن صابون به درون چاه می‌تواند سبب گرفتگی تاسیسات فاضلاب در حمام شود.

5. گرفتگی لوله فاضلاب به وسیله آدامس:

آدامس‌ها در آب تجزیه و حل نمی‌شوند و شما با انداختن یک آدامس در مسیر لوله فاضلاب می‌توانید سبب شوید تا هرآنچه به درون چاه حمام یا دستشویی ریخته می‌شود، به آدامس بچسبد و یک مانع بزرگ را ایجاد نماید.

گرفتگی لوله فاضلاب

چگونه از گرفتگی لوله‌های فاضلابی جلوگیری کنیم؟

یک راه ساده و کاربردی در جلوگیری از گرفتگی سیستم فاضلاب، جلوگیری از ورود هرگونه آشغال به داخل لوله است. باید کاری کنید که آشغال‌هایتان همراه فاضلاب وارد لوله نشوند. در این حالت به طور قطعی از گرفتگی لوله فاضلاب جلوگیری خواهد کرد و حتی پس از گذشت چند سال هم هیچگونه گرفتگی در لوله‌های فاضلابی شما ایجاد نمی‌شود.

شاید برایتان سؤال باشد که چونه می‌توانید این کار را انجام دهید؟ برای انجام این کار، شما می‌توانید از صافی‌های مخصوص استفاده کنید که برای سینک ظرفشویی و انواع کفشوی‌ها در بازار وجود دارد؛ توری این صافی‌های مخصوص، باعث جلوگیری از ورود آشغال به داخل لوله شده و احتمال گرفتگی لوله‌های فاضلابی را برای شما به حداقل می‌رساند. با رعایت همین یک نکته، می‌توانید خود را از شر گرفتگی سیستم فاضلاب و دردسرهای لوله بازکنی راحت کنید و دیگر محتمل هزینه‌های سنگین برای باز کردن لوله نشوید.

نتیجه گیری

در این مطلب باهم علل شایع گرفتگی لوله فاضلاب را بررسی کردیم زیرا برای جلوگیری از گرفتگی و رفع سریع آن باید در ابتدا علت گرفتگی را متوجه شوید. امیدواریم این مطلب برای شما مفید و کاربردی بوده‌باشد.

برای خرید لوله و اتصالات فاضلابی پلیکا نانو پلیمر یاس می توانید روی کلمه لینک شده کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *