Blog, آموزشی

8 تفاوت لوله پلیمری سبز و لوله پلیمری سفید

مقایسه لوله پلیمری سبز و سفید

سیستم لوله‌ کشی در صنعت ساختمان‌سازی یکی از مهم‌ترین اجزای سازه محسوب می‌شود. عمر مفید و عملکرد مناسب لوله‌ های استفاده شده در ساختمان، کارایی ساختمان را برای سال‌هایی طولانی، بیش‌تر می‌کند. لوله‌ ها باید بدون نشتی و دارای طول عمری زیاد باشند. در سال‌های گذشته که از لوله‌ های فلزی استفاده می‌شده، این لوله‌ ها علاوه بر وزن و هزینه زیاد، به آسانی نیز زنگ می‌زدند. هم‌چنین دیوارهای خانه را نمور و ترک دار می‌کردند. لوله سبز و سفید، لوله‌ های پلیمری نسل جدید هستند،که با عملکرد خوب خود توانسته‌اند جایگزین لوله‌ های فلزی را در ساختمان‌ها شوند. در این مقاله در گروه بازرگانی پارسینا تجهیز به مقایسه لوله سبز و سفید می‌پردازیم.

معرفی لوله سبز و لوله سفید

برای مقایسه لوله سبز و سفید ابتدا باید با هر دوی آن‌ها آشنا شویم. اشاره کردیم که باید راه‌حلی برای زنگ زدن لوله‌ های فلزی و سایر مشکلاتش از راه می‌رسید. به یک سیستم لوله‌ کشی نیاز بود که در برابر رطوبت مقاوم باشد و زنگ نزند تا عمر طولانی‌تری داشته باشد. اولین راه چاره برای گذر از لوله‌ های فلزی، لوله‌ های سبز بودند. لوله سبز از پلیمرهای خاص که ماده اولیه آن پلی پروپلین بوده ساخته شدند. پلی پروپلین توانست مقاومت لوله‌ ها در برابر خوردگی و پوسیدگی را افزایش بدهد. مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدن، شکننده نبودن مانند لوله فلزی، قیمت و وزن کم‌تر همگی گواه برتری لوله پلی پروپلین بودند. به دلیل ایجاد بو و بدطعم نمودن سیال عبوری از لوله‌ سبز، لوله‌ های سبز را با ایجاد کمی تغییرات تبدیل به لوله سفید کردند. لوله‌ سفید نیز از پلی پروپلین ساخته می‌شود و در واقع یک نوع از لوله‌ سبز به شمار می‌رود. این نوع لوله از نظر ویژگی و متریال به کار رفته شبیه به لوله سبز می‌باشد. تفاوت این دو لوله در فرایند ساخت آن‌ها می‌باشد. همین فرایند ساخت متفاوت، باعث تفاوت در ویژگی‌ها و تفاوت در کاربرد آن‌ها شده است.

معرفی لوله سفید

  1. مقایسه لوله سبز و سفید از نظر جنس

متریال اصلی لوله سبز و سفید پلی پروپلین می‌ باشد و هر دوی آن‌ها در واقع از یک جنس می‌باشند. چیزی که این دو لوله را از یکدیگر متمایز می‌کند پروسه ساخت آن‌‌هاست که باعث ایجاد تفاوت‌هایی در خصوصیات این دو نوع لوله شده است. در ادامه برخی دیگر از این تفاوت‌ها را بررسی می‌کنیم.

  1. مقایسه لوله سبز و سفید از نظر متریال اولیه

شاید بتوانیم بگوییم مهم‌ترین تفاوت لوله سبز و سفید متریال اولیه است. البته اشاره شد که هر دو لوله از پلی پروپلین ساخته می‌شوند، اما به دلیل تولید بوی نامطبوع و بد طعم کردن آب جاری در لوله سبز، در پلیمر و متریال اولیه آن تغییراتی ایجاد شد که رنگ آن را تبدیل به سفید و این مشکلات را برطرف کرد.

  1. مقایسه لوله سبز و سفید از نظر مقاومت در برابر خوردگی

لوله سبز و سفید از مواد پلیمری ساخته می‌شوند. به همین دلیل مقاومت خوبی در برابر محیط‌‌های مختلف شیمیایی، اسیدی و قلیایی دارند. یک ویژگی دیگر لوله سبز و سفید عدم رسوب‌پذیری است که از رشد جلبک‌ها در مسیر لوله جلوگیری می‌کند. این ویژگی در لوله سبز و سفید برابر می‌باشد و هیچ‌یک به دیگری برتری ندارد. این مقاومت بالا باعث شده است تا از این لوله‌ ها بتوان در شبکه آب رسانی و انتقال سایر سیالات نیز استفاده کرد.

  1. مقایسه لوله سبز و سفید از نظر تحمل حرارت

میزان تحمل حرارت بالا یکی از ویژگی‌های خاص لوله سفید می‌باشد. لوله‌ های سفید می‌توانند در دمای ۲۰ الی ۸۵ درجه سانتی‌گراد بدون هیچ مشکلی به کار خود ادامه دهند. اما تحمل دمای لوله‌ های سبز کم‌تر است و در اثر دماهای بالا دچار مشکل و تغییر شکل می‌شوند. به همین دلیل در سیستم‌ های سرمایشی و گرمایشی از لوله سفید بیشتر استفاده می‌ شود.

مقایسه لوله سبز و سفید

  1. مقایسه لوله سبز و سفید از نظر کارایی و کاربرد

لوله‌ های سبز و سفید می‌توانند در محیط و مکان‌های مختلفی استفاده شوند.  همان کمی تغییر در ساختار برای تولید لوله سفید، کارایی و کاربرد این دو لوله را به کلی جدا کرده است. از لوله سبز در انواع سازه‌های ساختمانی، لوله‌ کشی های حرارتی ساختمان، صنایع غذایی، صنعت هوایی و کشتی‌سازی، لوله‌ کشی های فاضلاب می‌توان استفاده کرد. لوله سفید نیز کارایی خیلی بالایی دارد و در مکان‌های مختلف، استفاده‌های گوناگونی از آن می‌شود. کاربرد اصلی لوله‌ های سفید در سیستم لوله‌ کشی آب ساختمان‌ها، هتل‌ها، بیمارستان و مدارس، شبکه آب‌رسانی شهری، کشاورزی، سیستم تهویه، محیط‌هایی در مجاورت مواد اسیدی و قلیایی می‌باشد. در محیط‌های قابل دید مثل پارکینگ ساختمان و لوله‌ کشی باغچه‌ها و آبیاری گیاهان نیز می‌توان از لوله سفید استفاده کرد. با تمام این توضیحات، مشخص می‌شود که لوله سبز و سفید کاربردهای زیادی دارند و در مکان‌های مختلف می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

  1. مقایسه لوله سبز و سفید از نظر محل نصب

اگر محل نصب لوله آفتاب‌خور و در معرض مستقیم و حتی غیر مستقیم نور خورشید باشد، لازم است از لوله سفید استفاده شود. چون این لوله در برابر پوسیدگی و هوا دوام بیش‌تری دارد. لوله سبز نباید در معرض تابش نور و محیط باز نصب شود.

مقاله پیشنهادی: لیست قیمت انواع لوله پلیکا هواکشی

  1. مقایسه لوله سبز و سفید از نظر قیمت

قیمت گذاری لوله بر اساس عوامل مختلفی مانند ماده اولیه  ساخت لوله‌ ها، نوع کاربری، نوع برند تجاری، کیفیت تولید و مسائلی از این قبیل انجام می‌شود. قیمت لوله‌ های پلی پروپیلن یا سبز و سفید به دلیل کاربری و عملکردی که دارند، قیمت متوسطی دارند. از سوی دیگر قیمت لوله سبز و سفبر بر اساس متراژ مورد استفاده تعیین می‌شود. معمولا این لوله‌ ها در شاخه‌های ۴ تا ۶ متری تولید می‌شوند و قیمت‌گذاری آن‌ها بر اساس هر متر طول انجام می‌شود. برای دسترسی به لیست قیمت لحظه‌ای می‌توانید همین حالا با کارشناسان ما در فروشگاه بازرگانی پارسینا تجهیز تماس بگیرید.

  1. مقایسه لوله سبز و سفید از نظر برند و شرکت سازنده

هشتمین و آخرین  تفاوت لوله سبز و سفید که در این مقاله به آن می‌پردازیم ، برند تولید کننده لوله می‌باشد. کیفیت لوله‌ های تولیدشده در هر شرکت و برند، براساس کیفیت متریال استفاده شده، نحوه تولید و نظارت بر روی خطوط تولید متفاوت می‌باشد. هر برند شیوه تولیدی خاص خودش را دارد. برای تولید و عرضه لوله به بازار هر برند با قواعد و استانداردهای خاص خود، باعث می‌شود که لوله تولیدشده در هر برند با سایر برندها تفاوت داشته باشد.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم مقایسه لوله سبز و سفید را به صورت کامل انجام دهیم. دیگر امروزه لوله سبز و سفید در ساختمان‌ها جایگزین لوله های فولادی شده‌اند. شاید دلیل اصلی این مسئله را در همین مقاله متوجه شده باشید که وزن کم، عمر بالا و مقاومت در برابر مواد شیمیایی، باعث استفاده بیش‌تر از لوله سبز و سفید نسبت به لوله فولادی شده است. برای دریافت قیمت و خرید لوله سبز و سفید می‌توانید با  فروشگاه بازرگانی پارسینا تجهیز، تامین کتتده تاسیسات و تجهیزات بهداشتی ساختمانی تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *