Blog

لوازم و تاسیسات ساختمانی

تاسیسات ساختمانی شامل کلیه سیستم‌های بکار رفته و همچنین نحوه‌ی صحیح اجرا و نصب آن‌ها در ساختمان می‌باشد. انواع تاسیسات ساختمانی نقش عمده و بسزایی در بهینه کردن و همچنین طولانی کردن عمر ساختمان‌ها دارند، به همین دلیل آشنایی با آن‌ها به‌ویژه برای مهندسین ضروری است. در این مقاله ما قصد داریم تا به انواع تاسیسات ساختمانی بپردازیم، پس تا آخر مقاله با ما همراه باشید.

تاسیسات ساختمانی چیست؟

یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر ساختمان، تاسیسات آن ساختمان است؛ چراکه انواع تاسیسات ساختمانی درواقع زیربنای اصلی آسایش و آرامش ساکنین برای زندگی و کار در ساختمان را مهیا می‌کند. به‌عبارت‌دیگر، انواع تاسیسات ساختمانی اجزای حیاتی هر ساختمان را تشکیل می‌دهند. این سیستم‌ها مربوط به شرایط حرارتی، دیداری، شنیداری و بهداشتی‌اند و کمک می‌کنند تا ساکنان و افرادی که در ساختمان حضور دارند، زندگی راحت و آسوده‌ای داشته باشند.

تاسیسات ساختمان باید به‌خوبی طراحی و نصب شوند تا به‌درستی کار کنند. همچنین این سیستم‌ها باید با سیستم ساختاری ساختمان هماهنگ باشند و این امر نیازمند دانش و تخصص مهندسان و معماران حرفه‌ای ساختمان است.

انواع تاسیسات ساختمانی کدم‌اند؟

برای خرید انواع تاسیسات ساختمانی ابتدا باید با آن‌ها آشنا شوید. به‌طورکلی انواع تاسیسات ساختمانی به دودسته تقسیم می‌شوند:

  1. تاسیسات مکانیکی
  2. تاسیسات الکتریکی
تاسیسات ساختمانی

انواع تاسیسات ساختمانی مکانیکی

تاسیسات مکانیکی ساختمان‌ها شامل مجموعه‌ای از سازه‌ها و تجهیزات می‌شود که سیستم‌های داخلی ساختمان را جهت بهبود آسایش برای زندگی ساکنین فراهم می‌کند.

اگر تاسیسات مکانیکی از یک ساختمان حذف شوند، عملاً آن بنا غیرقابل‌سکونت می‌شود.

برخی از مهم‌ترین لوازم و تاسیسات مکانیکی عبارت‌اند از:

  • تاسیسات حرارتی
  • تاسیسات بهداشتی
  • تاسیسات گازرسانی
  • تاسیسات استخر
  • تاسیسات آتش‌نشانی
  • سیستم تهویه مطبوع

تاسیسات حرارتی:

یکی از مهم‌ترین و پراهمیت‌ترین انواع تاسیسات ساختمانی، تاسیسات حرارتی (سرمایشی و گرمایشی) است. وظیفه اصلی این بخش از تاسیسات این است که دمای محیط ساختمان را در تابستان خنک و در زمستان گرم کنند تا ساکنان بتوانند زندگی راحت‌تری داشته باشند.

1. سیستم سرمایشی ساختمان

در ساختمان‌های مسکونی چه بزرگ و چه کوچک برای خنک‌سازی واحدها، اغلب از سیستم‌هایی استفاده می‌شود که به اسم سیستم سرمایشی شناخته می‌شوند. سیستم‌های سرمایشی به سیستم‌هایی گفته می‌شود که برای خنک کردن یک محیط مورداستفاده قرار می‌گیرند.

سیستم‌های سرمایشی انواع متنوعی دارند که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • کولرهای آبی
  • کولرهای گازی
  • فن کویل‌ها
  • چیلرها
2. سیستم گرمایشی ساختمان

به‌طورکلی هر سیستمی که توانایی گرم کردن یک محیط مانند ساختمان مسکونی را داشته باشد، سیستم گرمایشی نامیده می‌شود. یکی از مشهور‌ترین سیستم‌های گرمایشی، بخاری نام دارد. درواقع بخاری ساده‌ترین سیستم گرمایشی ساختمان‌ها و محیط‌های مسکونی و اداری است.

دریافت لیست قیمت تاسیسات موتورخانه 

اما سیستم گرمایشی تنها در بخاری خلاصه نمی‌شود، بلکه انواع متفاوتی دارد. برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • سیستم گرمایشی موتورخانه
  • سیستم گرمایشی پکیج
  • سیستم گرمایشی شومینه
  • سیستم گرمایش از کف
  • سیستم گرمایشی قرنیزی
  • سیستم گرمایش از سقف

تاسیسات بهداشتی (آب و فاضلاب):

تامین آب آشامیدنی واحدهای یک ساختمان و از طرفی خارج کردن فاضلاب تولیدشده توسط ساکنین در واحدهای مختلف وظیفه‌ی اصلی تاسیسات بهداشتی است. به‌عبارت‌دیگر، تاسیسات بهداشتی مجموعه‌ای از سیستم‌های لوله‌کشی و لوازم بهداشتی است که به‌منظور توزیع آب بهداشتی، جمع‌آوری و دفع فاضلاب، هواکش فاضلاب و دفع آب باران مورداستفاده قرار می‌گیرد. تاسیسات بهداشتی به‌عنوان زیرمجموعه تاسیسات مکانیکی ساختمان محسوب می‌شود و دارای یک سیستم یکپارچه و کاملاً منطبق بر اصول مهندسی می‌باشد.

خرید انواع تاسیسات فاضلابی پلیکا نانو پلیمر یاس از فروشگاه پارسینا تجهیز 

لوله‌ها و لوازمی که لوله‌ها را به هم متصل می‌کنند، از مهم‌ترین لوازم تاسیسات بهداشتی به شمار می‌آیند. جنس لوله‌های مورداستفاده در تاسیسات بهداشتی، عمدتاً از مس، برنج، پلاستیک، فولاد و برخی عناصر دیگر است.

برای خرید تاسیسات بهداشتی ساختمان می توانید روی کلمه لینک شده کلیک کنید.

تاسیسات گازرسانی:

یکی دیگر از انواع تاسیسات ساختمانی، تاسیسات گازرسانی است. تاسیسات گازرسانی تمامی لوله‌کشی‌ها و شبکه‌سازی‌های صورت گرفته برای انتقال انرژی گاز به تمام واحدها و بخش‌های ساختمان را شامل می‌شود. طراحان و مجریان، هنگام نصب انواع تاسیسات ساختمانی گازرسانی باید تمامی قوانین و مقررات تعیین‌شده از سمت اداره گاز را رعایت کنند، زیرا کوچک‌ترین نشتی در لوله‌ها و اتصالات این تاسیسات می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد.

تاسیسات استخر:

تاسیسات استخر از ضروری‌ترین انواع تاسیسات ساختمانی به‌خصوص در ساختمان‌های مسکونی و اداری محسوب نمی‌شود، اما در اماکن تفریحی اهمیت بسیار زیادی دارد. همان‌طور که از نام این نوع تاسیسات می‌توان حدس زد، تاسیسات استخر شامل کلیه موارد و سیستم‌هایی می‌شود که به حوزه استخر، سونا، جکوزی و غیره مربوط می‌شود.

دریافت لیست قیمت تاسیسات استخری 

ساختار تاسیسات استخر به شش بخش عمده تقسیم می‌شود که عبارت‌اند از:

  • مدار گردش آب
  • آب‌نما و فواره
  • هیترها
  • سیستم‌های اتوماتیک مواد شیمیایی
  • سیستم روشنایی
  • سیستم کنترل

تاسیسات آتش‌نشانی:

کنترل حریق در ساختمان‌های مسکونی، اداری و تجاری بسیار اهمیت دارد، به همین جهت طراحان ساختمانی همواره باید به انواع تاسیسات آتش‌نشانی توجه ویژه‌ای نشان دهند. تاسیسات آتش‌نشانی شامل کلیه امور و فعالیت‌های مربوط به حوزه‌ي کنترل آتش و خاموش کردن آن می‌شود.

سیستم تهویه مطبوع:

یکی دیگر از انواع تاسیسات ساختمانی که در دسته‌ي تاسیسات مکانیکی قرار می‌گیرد، سیستم تهویه مطبوع است. تهویه مطبوع که به‌اختصار HVAC خوانده می‌شود، به سیستم‌های متفاوتی اطلاق می‌شود که برای انتقال جریان هوا بین بخش‌های داخلی و خارجی، همراه با گرمایش و سرمایش ساختمان‌های مسکونی و تجاری استفاده می‌شوند.

به عبارتی می‌توان گفت که تهویه‌ي مطبوع عبارت است از گرمایش، سرمایش و تهویه مطبوع یک محل. شما می‌توانید نمونه‌های بسیار متنوعی از این نوع سیستم‌ها را در خانه‌ها، اماکن مسکونی بزرگ و کوچک، ایستگاه‌های مترو، بیمارستان‌ها و هر جای دیگری که میزان رفت‌وآمد زیاد بوده و پاک‌سازی هوای محیط لازم و ضروری است، مشاهده کنید.

انواع تاسیسات ساختمانی

انواع تاسیسات ساختمانی الکتریکی

تاسیسات الکتریکی شامل طراحی و اجرای سیستم سیم‌کشی منازل مسکونی، تجاری، اداری و صنعتی است. اجرای اصولی و صحیح این بخش به‌قدری اهمیت دارد که با سلامتی و جان افراد ساکن در ساختمان ارتباط مستقیم دارد.

انواع تاسیسات ساختمانی الکتریکی عبارت‌اند از:

منبع تغذیه و توزیع:

منبع تغذیه یکی از مهم‌ترین انواع تاسیسات الکتریکی ساختمان است و وظیفه‌ي آن این است که نیروی الکتریکی موردنیاز تجهیزات مختلف در واحدهای ساختمانی را تامین کند. در طراحی و اجرا و نصب این تاسیسات باید دقت بسیار زیادی صورت گیرد.

سیستم‌های اطلاعاتی و مخابراتی:

یکی دیگر از انواع تاسیسات ساختمانی که امروز اهمیت چندین برابری پیداکرده، سیستم‌های اطلاعاتی و مخابراتی است که در دسته‌ي تاسیسات الکتریکی ساختمان قرار می‌گیرد. همان‌طور که از اسم این نوع سیستم‌ها مشخص است، این تاسیسات عملیات مخابرات و اطلاعاتی مثل اینترنت، تلفن، امواج گیرنده‌های تلویزیونی و … را مدیریت و تامین می‌کنند.

سیستم‌های کنترل:

برای کنترل کلیه سیستم‌هایی که با انرژی برق کار می‌کنند، اغلب از سیستم یکپارچه‌ای استفاده می‌شود تا تمام عملیات به‌صورت دقیق در سریع‌ترین زمان ممکن اجرایی شود. سیستم‌های کنترل عمدتاً برای بخش برودتی و حرارتی ساختمان‌ها کاربرد دارند و به مدیران ساختمان کمک می‌کنند تا بتوانند شرایط را به‌خوبی تحت کنترل داشته باشند.

سیستم‌های امنیتی و دسترسی:

در برخی از ساختمان‌ها از سیستم‌های امنیتی ازجمله دوربین‌های مداربسته و قفل‌های کارتی استفاده می‌شود. سیستم‌های امنیتی جهت حفاظت از جان و مال ساکنین طراحی‌شده‌اند و امروزه به‌عنوان بخش مهمی از تاسیسات ساختمانی به‌حساب می‌آیند. این سیستم‌ها توسط نگهبان‌ها و یا مدیران ساختمان کنترل می‌شوند.

انواع تاسیسات ساختمانی

سیستم‌های تشخیص و زنگ خطر:

یکی دیگر از انواع تاسیسات ساختمانی الکتریکی، سیستم‌های تشخیص و زنگ خطر هستند که ساکنین را از بروز خطراتی مثل آتش‌سوزی و سرقت آگاه می‌سازند. این سیستم‌ها هم جزو سیستم‌های امنیتی شناخته می‌شوند و به‌تازگی محبوبیت بسیار زیادی پیداکرده‌اند.

روشنایی داخلی و خارجی:

از طرف سازمان نظام‌مهندسی کشور، حداقل روشنایی برای داخل و خارج ساختمان‌ها تعیین می‌شود. طبق مقررات ملی ساختمان در راهروها و راه‌های خروجی، پله‌ها و آسانسورها و سرسراهای آسانسور و همچنین در طبقات و محوطه‌هایی که در مسیرهای ورودی و خروجی قرار دارند، باید شدت روشنایی حداقل ۱۰ لوکس برقرار باشد.

به همین جهت سیستم روشنایی و داخلی یکی دیگر از انواع تاسیسات ساختمانی است که باید به‌درستی و طبق قوانین موجود تنظیم شود.

سخن پایانی

همان‌طور که در این مقاله خواندید انواع تاسیسات ساختمانی از بخش‌های مهم و کلیدی در هر ساختمان هستند. تاسیسات ساختمانی به معنای استفاده مطلوب از تمام امکانات تاسیساتی و مهندسی است که در آرامش و رفاه ساکنین نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

اگر تاسیسات ساختمانی کیفیت و کارایی مطلوبی داشته باشند، نیاز به بازسازی زودهنگام نخواهد بود. بنابراین بهتر و عقلانی‌تر است که هنگام خرید انواع تاسیسات ساختمانی زمان و هزینه‌ي مطلوبی صرف شود تا از هزینه‌های بعدی که ممکن است در آینده ایجاد شود، بکاهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *